Cum să comunici eficient aducând echilibru stării tale de spirit?

Descoperă în conversație avantajele și dezavantajele stării de spirit!

Sunt convinsă că ți se întamplă să întâlnești persoane cu care ai sentimentul că nu te înțelegi.

Orticui i se întâmplă chiar dacă își imaginează că este sociabil, deschis, și îl înțelege oricine și de fiecare dată.

De fapt, cu toții avem probleme de comunicare.

Cred că știi sentimentul atunci când un minut ai o conversație normală cu cineva, iar în următorul minut te lupți , sau …unul dintre voi s-a oprit.

În ambele cazuri, există o nepotrivire! Conversația nu a reușit să-și atingă obiectivul.

Acest lucru se întâmplă tot timpul. 

Pentru o conversație bazată pe conexiune este nevoie de câteva secunde pentru a trece de la o interacțiune pozitivă, într-una negativă.

Iar interacțiunile negative ne influențează relațiile.

Studiile arată că avem nevoie de 5 interacțiuni pozitive pentru a compensa fiecare interacțiune negativă pe care o avem cu cineva apropiat.

Dar de ce se întâmplă asta?

Exista un instrument excelent folosit de psihologie  pentru a te ajuta să ai conversații mai bune și mai constructive cu oamenii apropiați. 

Acest instrument este AT – Analiza Tranzactională.

Conform acestei teorii, neajunsurile comunicării se întâmplă deoarece nu suntem pe deplin prezenți în conversațiile noastre.

În loc să reacționăm aici și acum, comunicăm din „state ego” , adica  din stari ale diferite ale egoului. 

Iar atunci când aceste stări ale ego-ului sunt traversate, apare  conflictul.

Ce sunt starile ego-ului in AT ?

Sunt 3 ipostaze ale Sinelui nostru – părinte, adult și copil, pe care fiecare dintre noi le are concomitent și sunt formate din sentimente și comportamente  care sunt activate tot timpul chiar daca suntem sau nu constienti.

„Apar”, indiferent dacă le dorim sau nu, și de aceea este important să fim conștienți de cum arată.

Părintele (este înrădăcinat în trecut) –

Conține atitudinile, sentimentele și comportamentul încorporate de la părinții noștri sau de la persoanele care ne-au crescut.

El poate fi:

  • părinte  grijuliu, iubitor, ajutător sau,
  • părintele care controlează, critică, cenzurează sau pedepsește

 Adultul (este înrădăcinat în prezent) – este – abilitatea noastră de a gândi și de a acționa pe baza a ceea ce se întâmplă aici și acum. 

Poate fi cel care este plin de compasiune, este curios, sau este cel care dă vina pe altcineva sau altceva, critică sau demonstrează.

Copil (înrădăcinat în trecut)  –  Conține gândurile, sentimentele și comportamentele pe care le-am experimentat ca și copil.

El poate fi

  • copilul natural : curios, creativ, deschis, iubitor sau,
  • copil vinovat, cu frică, deprimat, neliniștit, invidios, mândru, care încearcă să-i mulțumească pe toți.

IMPORTANT de reținut:

Copilul care se adaptează este una dintre cele mai grele părți ale personalității noastre.

S-a dezvoltat pe măsură ce am învățat să ne schimbăm (să ne adaptăm) sentimentele și comportamentul, ca răspuns la lumea din jurul nostru.

Cum să folosești Analiza tranzacțională?

 Cum să folosești Analiza Tranzacțională (AT ) pentru a avea conversații (și interacțiuni, în general) mai bune și mai constructive cu oamenii apropiați?

AT susține că ne putem înțelege mai bine pe noi înșine analizând tranzacțiile noastre cu oamenii apropiați,

înțelegând prin Tranzacție,  interacțiunea între două persoane –   conversația  

Doua aspecte sunt de reținut-

1) Tranzacțiile sunt cu persoane de care ești aproapiat , nu colegii sau cunoscuții

2) Tranzacțiile despre subiecte importante și sensibile, cum ar fi sexul, banii, gelozia …   provoacă  reacții emoționale în tine sau în cealaltă persoană.

TA se bazează pe 3 principii:

  • Cu toții avem trei „stări de ego ” –  părinte, – adult și – copil.
  • Cu toții avem tranzacții (cu alte persoane sau intern cu noi înșine)
  • Toți (în mod inconștient) ne activăm stările ego-ului în tranzacțiile noastre, ceea ce poate duce la conflict, emoții negative, durere etc.

Care este rostul cunoașterii acestor stări interioare?

Aceste stări se activează, indiferent dacă le dorești sau nu.

Ele sunt prezente mereu în tranzacțiile tale, și devenind mai conștient de  gândurile și comportamentele tale, vei reuși să ai tranzacții mai bune, mai constructive, cu oamenii apropiați.

Vestea bună este că este destul de ușor de făcut.

Pur și simplu te gândești și răspunzi la următoarele întrebări:

Copil:

Când erai copil, ce-ți amintești că te simți?

Care a fost o temă în interacțiunea dvs. cu părinții?

Ai luptat mereu pentru atenția lor?

Ai simțit iubire necondiționată?

Ați simțit că trebuie să vă dovediți?

Gândește-te la persoana a cărei dragoste ai dorit cel mai mult: ce trebuia să fii pentru ca acea persoană să te accepte și să te iubească?

Ce trebuia să gândești sau să faci pentru a le obține aprobarea? ”

Părinte:

Când erai copil, cum îți amintești că s-au comportat părinții?

Au fost critici?

Neîncredere față de ceilalți?

Prea precaut?

Care erau credințele lor despre lume, bani, oameni etc.?

Acum acordați atenție elementelor ego-ului copilului și părinților tăi. pe care le-ai integrat în propriile gânduri, credințe și comportamente.

Starea de ego a fiecărui om Părinte și Copil este diferită.

De exemplu, atunci când starea ego-ului meu copil este activată, și nu pot vorbi cu nimeni.

Copilul celorlalți poate ieși în apărare sau să se manifeste agresiv .

Totul depinde de tiparele pe care le-ai ales în copilărie.

Acum, gândește-te la oamenii apropiați.

Cum arată starea ego-ului copilului partenerului tău?

Dar părintele lor?

Tranzacțiile mai pot fi și complementare și încrucișate .

Într-o  tranzacție complementară te simți ok (adică nu ești copleșit de emoții)

Te simți văzut și înțeles. Conversația poate continua  fără izbucniri emoționale, sentimente rănite, uși trântitoare sau   conversație oprită – adică „am terminat!”). Acest lucru înseamnă că poți raționa de fapt despre lucruri, să iei decizii, să creezi un plan etc.

1. Adult — Adult

O tranzacție complementară bună

Persoana 1 este curioasă în legătură cu ceva și pune o întrebare de la starea ego-ului adult, în speranța că va primi un răspuns de la starea ego-ului pentru Persoana 2.

Persoana 2 răspunde de la starea ego-ului său adult.

Rezultat: Bine, doi adulți lucrează împreună pentru a înțelege o problemă, a lua decizii etc.

Dacă întrebarea persoanei 1 este alimentată de curiozitate, provenind astfel de la starea ego-ului adult. Cu toate acestea, s-ar putea ca întrebarea persoanei 1 să fie alimentată de o dorință de a da vina sau de a demonstra un punct.

În acest caz, probabil că starea ego-ului „Părinte” al persoanei 1 este activată, nu la adult.

Analiza tranzacțională dă atenție conversațiilor tale cu persoanele apropiate în ideea de a conștientiza ce roluri (state ego) activezi și de ce.

Tranzacțiile încrucișate se întâmplă când o persoană spune ceva de la o stare de ego și primește un răspuns diferit de cel pe care îl așteaptă.

Trebuie să fii atent la ceea ce se întâmplă   în  conversație și la nevoile fiecărei persoane (greu de făcut, dar posibil cu practica).

2. Părinte - Copil

Persoana 1 se simte rău. Starea de ego este activată pentru că vrea să fie îngrijit. Se așteaptă ca persoana 2 să răspundă ca părinte.

Persoana 2 înțelege cererea persoanelor 1. Starea ego-ului părinței persoanei 2 este activată și are grijă de persoana 1.

Rezultat: Totul este bun. Există un echilibru între „dăruire și primire” și ambele părți se simt iubite. 

De unde știți că faceți o tranzacție complementară?

  • Te simți ok (adică nu ești copleșit de emoții)
  • Te simți văzut și înțeles
  • Conversația poate continua fără izbucniri emoționale, sentimente rănite, uși trântite sau conversații întrerupte brusc – adică „Am terminat conversația acum”).

Acest lucru înseamnă că poți raționa  lucrurile, poți lua decizii, poți avea un plan etc.

3. Tranzacții încrucișate

Tranzacțiile încrucișate se întâmplă atunci când persoana 1 spune ceva de la o stare de ego și primește un răspuns diferit decât așteaptă.

De exemplu:  

În această tranzacție, nimic nu este bun:

Persoana 1 pune o întrebare de la starea ego-ului adult, în speranța că va primi un răspuns de la starea ego-ului pentru Persoana 2.

Persoana 2 este activată. Starea ego-ului copilului este activată (se simt criticați sau dominați) și sunt enervați.

Rezultat: probabil o luptă sau un sfârșit brusc al conversației.

Este în regulă dacă acest lucru se întâmplă din când în când,

oricum o defalcare obișnuită a comunicării este dăunătoare pentru o relație.

Alt exemplu

Persoana 1 se simte rău.

Starea sa ego – ego-ul este activat  pentru că vrea să fie îngrijiă.

Se așteaptă ca persoana 2 să răspundă ca părinte.

Persoana 2 aude persoanele 1, dar nu vede care este problema mare. Starea lui ego ego / adult este activată și îi spun persoanei 1 să se odihnească.

Rezultat: Persoana 1 se simte probabil rănită deoarece nevoile sale nu au fost întâmpinate.

Tranzacțiile încrucișate se întâmplă tot timpul.

AT înseamnă să sensibilizăm aceste tranzacții, astfel încât să le putem reduce efectul negativ.

Este important să ne dăm seama că există trei părți pentru fiecare tranzacție:

  1. Ce spui(starea ta de ego activată)
  2. Răspunsul (și starea ego-ului) pe care te aștepți să îl „primești”
  3. Răspunsul pe care îl primești de fapt

Dacă ai observat cum este mai eficient să-ți modifici stilul de comunicare încât relațiile tale  în primul rând cu tine și apoi cu cei apropiați să se îmbunătpțească, lasă te rog un coment la acest articol.

Distribuie această pagină

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top